صادق ستاری فرد؛ درباره اعتراض برخی معلمان به روند رتبهبندی، خطای سامانه در تعیین رتبهها و دسترسی تعداد محدودی از افراد به رتبههای ۴ و ۵ اظهار کرد: به نظر شما تعداد استادان دانشگاه که استادتمام هستند، چند نفر است؟ موارد امتیازآور در ۴ سطح شایستگی عمومی، حرفهای، تخصصی و تجربه در بخشنامه رتبهبندی اعلام شده است و تاکنون از تعداد ۴۰۰ هزار نفر، یک هزار و ۲۳۸ نفر رتبه ۵ را کسب کردهاند که این افراد قله نظام رتبهبندی بوده و الگو هستند.
وی افزود: رتبهبندی یک فرایند است و اقدامی نیست که امروز انجام شود بلکه در طول خدمت عملیاتی خواهد شد. همچنین فرهنگیان فرصت دارند در دوره توقف و ارزیابی دوباره به شایستگی و صلاحیتها دستیافته و سطح توانمندی خود را برای کسب رتبههای بالاتر افزایش دهند.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: یک ضلع رتبهبندی معلمان، رضایتمندی شغلی است و بخش دیگر آن کیفیتبخشی آموزشی و پرورشی است همچنین کارکنان ستادی هنوز تعیین رتبه نشدهاند و تمام افرادی که رتبه ۵ را کسب کردهاند، اکنون در کلاس درس مشغول تدریس هستند.
شایان ذکر است شایستگیهای عمومی معلمان در شاخصهای، ارتباط و تعامل موثر، مهارت تفکر و حل مسئله، خلاقیت و تحولخواهی به شیوه خوداظهاری بررسی میشود.
در بخش شایستگیهای تخصصی در عنوان پیشنهاد تولید و ساخت، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری علمی معلمان با شاخصهای زیر بررسی میشود:
طراحی و تولید نرمافزارهای آموزشی، تربیتی و اداری
ساخت ابزارها و تجهیزات آموزشی، تربیتی و اداری
ساخت وسایل کمک آموزشی، تربیتی و کمک توانبخشی
تولید محتوا در فضای مجازی، طراحی، تولید و تدوین بستههای یادگیری و درسنامه
آشنایی با ابزارها، تجهیزات و تکنیکهای نوین
برای کسب امتیاز کامل، سطح کیفی دستاورد از اهمیت به سزایی برخوردار است و ارزیاب این کیفیت را بررسی خواهد کرد.
پژوهشهای مرتبط با بهبود عملکرد معلم شاخصهای تألیف و تدوین کتب و مقالات مرتبط
معلمان باید حداکثر ۵ مورد از باکیفیتترین پژوهشها از بین اقدام پژوهی، درس پژوهی و روایتپژوهی که دارای تأیدیه از مدرسه، منطقه، استان یا کشور است انتخاب و شماره نامه تأیدیه ثبت شود.
شیوه اعمال مدرک تحصیلی دریافت شده معلمان بدین شرح است: مدرک اعمال شده در حکم پرسنلی به صورت سیستمی ثبت شده و نیازی به بارگزاری دوباره نیست.
نظر شما